SEO, İngilizcede Search Engine Optimization kelimelerinin kısaltmasıdır. Türkçe olarak SEO “Arama Motoru Optimizasyonu” anlamına gelmektedir. SEO, bir web sitesinin ya da bir yazının arama motorları tarafından değerlendirilebilir hale getirmesini amaçlamaktadır. Amaç, bir web sitesinin belirli anahtar kelimelerle ilgili aramalarda daha üst sıralarda çıkmasını sağlamaktır. “Seo Nedir?” sorusunun cevabını örnek vererek ve daha detaylı olarak şöyle açıklayabiliriz.
Birçoğumuz, internet üzerinden günlük hayatta pek çok arama yaparız. Mesela örnek verelim “İkinci El Arabalar” ya da “Neden kilo veremiyorum?” gibi daha birçok merak ettiğimiz çeşitli konuları çoğumuz aratırız. Peki, bu aramaları yaptığımız zaman cevabı bulduğumuz web sayfayı genellikle neye göre seçtiğimizin farkında mıyız? Birçoğumuz en üst sıralardaki sayfalara tıklıyor, aradığımız cevabı öğrendikten sonra ise işimizi tamamlıyoruz. İşte bu sayfalar en üst sıraya çıkmak için SEO stratejilerini en doğru şekilde uygulayan sayfalardır. Bunun için çeşitli teknikler ve detaylara dikkat etmektedirler. Eğer siz de bir içerik yazmak istiyor ancak “SEO uyumlu yazı nasıl yazılır?” sorusunun cevabını ve Google’da en üst sıraya nasıl çıkacağınızı bilmiyorsanız sizin için hazırladığımız bu rehberdeki adımları tek tek uygulayarak sizler de SEO uyumlu içerik yazabilirsiniz. Hazırsanız “SEO uyumlu yazı nasıl yazılır?” konusunu inceleyelim ve “SEO uyumlu makale nedir?” sorusunun cevabını iyice kavrayalım.
Adım Bir: Konu Seçimi ve Detaylı Araştırma
SEO uyumlu içerik yazarken yer vermek istediğimiz konuya iyi karar vermemiz gerekmektedir. İçerikte hangi konudan bahsedeceğimize karar verirken net olmalıyız. Ve bu kararımıza göre yer vermek istediğimiz konuyu içerikte gerçekten açıklamalıyız. Konu seçimini yaptıktan sonra bu konuyla alakalı kaliteli ve detaylı açıklama yapmalıyız.
Bunun için diğer makalelere, yabancı kaynaklara bakabilir belli bir ölçüde yapay zekâdan yardım alabilirsiniz. Ancak başka bir makaleden konu hakkında bilgi edinirken ve edindiğiniz bilgilere kendi yazınızda yer verirken dikkatli olmalısınız. Eğer baktığınız içeriklerle çok benzer içerik çıkarırsanız SEO uyumlu içerik olmasını istediğiniz yazınız kopya içerik olarak algılanacaktır. Aynı şekilde yapay zekâ tarafından yardım alırken de dikkatli olmalısınız. Yapay zekâlar günümüzde içerik yazarlarına hızlı bilgi sağlama konusunda büyük yardımcıdır. Bu da işlerini hızlandırmalarına yardımcı olmaktadır. Ancak, içerikler yapay zekâdan kopyalanırsa bu aşamada Google botlar bunu tespit edecektir. Google botlar bunun için içeriklerin kalitesini, orijinal olup olmadığını ve güvenilirliğini değerlendirdiği bir algoritma kullanmaktadır. Böylece içeriğin kopya olup olmadığını tespit etmektedir. Google botlar, içeriklerin yapay zekâ tarafından yazılıp yazılmadığını anlamak için genellikle şu yolları denemektedir;
Öncelikle Google, içeriklerin kalitesini kontrol etmektedir. Yapay zekâlar, içerik yazarken hata yapabilmektedir. Bu yüzden içeriklerin akıcılığı, dilbilgisi kullanımı ya da noktalama işaretleri gibi detaylar kontrol edilmektedir. Bunun dışında içeriklerin orijinalliğine dikkat etmektedir. İçeriklerin başka kaynaklardan kopyalanıp kopyalanmadığına bakmaktadır. Çünkü aslında yapay zekâlar içerik yazarken başka kaynaklardan alıntı yapmaktadır. Bunun dışında içeriklerin arama sorgularıyla uyumuna da dikkat edilmektedir. Çünkü yapay zekâ bu aşamada zayıf kalmaktadır.
Adım İki: Anahtar Kelime Araştırması Yapmak
SEO uyumlu makale ya da içerik yazarken bahsetmek istediğimiz konuyu seçtik. İkinci aşama, anahtar kelime araştırması yapmaktır. Öncelikle “anahtar kelime nedir?” iyice anlayalım. Anahtar kelime, bir yazının içeriğini ifade eden, internet kullanıcılarının arama motorunda arama yaparken kullandığı terimlerdir. Yani biraz önce bahsettiğimiz örnektekiler gibi mesela ikinci el bir araba almak istediğiniz zaman Google’a yazdığınız “ikinci el arabalar” sorgusu anahtar kelimedir. İşte SEO uyumlu içerik yazarken, anahtar kelime analizinizde yazmak istediğiniz konuyla ilgili en çok aratılan sorguları tespit etmeniz gerekmektedir. Bu anahtar kelimeleri tespit ettikten sonra metninize yedirerek gerekli miktarda yer vermeniz gerekmektedir. Böylece sorgularda üstte çıkabilirsiniz. Anahtar kelime analizi yaparken belli sitelerden yardım alabilirsiniz. Ancak bunların tam sürümünü edinmek için belli bir ücret ödemeniz gerekmektedir.
SEO uyumlu içerik yazarken, anahtar kelime miktarına ne kadar yer vermeniz gerektiği konusunda net bir cevap olmasa da bizim önerimiz her 100 kelimede 1-3 arası anahtar kelimeye yer vermeniz yönünde olacaktır. Özellikle ana başlıkta zorunlu olmak üzere tüm alt başlıklarda da anahtar kelimelere yer vermeye özen göstermelisiniz. Ancak üste çıkmak için aşırı anahtar kelime kullanımından kaçınmalısınız. Google botlar bu durumu tespit edip sayfanızı cezalandırabilir.
Başlık Atmak – H1 Başlığı
Yazımın konusunu ve daha sonra anahtar kelimelerini belirledik. Şimdi ise SEO uyumlu içerik yazmaya başlayabiliriz. Bunun için ilk adımımız elbette bir ana başlık atmak. Buna aynı zamanda H1 başlığı da denmektedir. H1 başlığı mutlaka anahtar kelime içermelidir. Ancak bunu doğal bir şekilde yapmalısınız. Ayrıca bu başlık seçtiğiniz konuya odaklanmalı ve belirli bir konuyu temsil etmelidir.
Metni Yazmaya Başlamak
SEO uyumlu içerik yazımında başlığı attıktan sonra içeriğin yazımına başlayabilirsiniz. Metni yazarken mutlaka bir giriş paragrafına yer vermelisiniz. Giriş paragrafı çok uzun olmamalıdır. Genel olarak metninizin paragrafları 150 kelimeden meydana gelmesi uygundur. Bir başlığın altında ise en fazla 300 kelime bulunması doğru bir tercih olacaktır. Giriş paragrafında asıl amaç okuyucunun dikkatini çekmek ve bahsetmek istediğimiz konu hakkında hızlıca bilgi vermek olmalıdır. Giriş paragrafı, okuyucunun yazıyı okuyup okumamaya karar verdiği kritik noktalardan biridir. Bu yüzden giriş paragrafında konu ile ilgili dikkat çekici bilgilere yer verebilir, yazıyı yazma amacınızı açıklayabilirsiniz. Giriş paragrafında mutlaka bir ya da iki anahtar kelimeye yer vermelisiniz.
SEO uyumlu içerik yazmak istediğimiz yazımızın genel olarak uzunluğu en az 300 kelime olmalıdır. Ancak yazıyı uzun olsun diye gereksiz kelimelerle uzatmamalıyız. Unutmayın, amacımız okuyucuyu sayfaya çekmek ve sayfada tutabilmek. Eğer okuyucu sıkılır ve bilgiyi başka sayfada aramaya geçerse bu arama motorundaki sıralanmamızda olumsuz etkileyecektir. Okuyucu gereksiz kelimelerle uzatılmış bir metin arasında bilgiyi aramaya çalışırken sıkılmaması ve vazgeçmemesi için bu noktaya dikkat etmeliyiz.
Alt Başlıklar
SEO uyumlu içerik yazarken alt başlıklara bol bol yer vermek sayfayı olumlu etkileyecek faktörlerdendir. Bu durum, Google botlar sayfayı taradığında içeriği daha iyi anlamasına yardımcı olacaktır. Alt başlıklara H2, H3, H4 başlığı da denmektedir. Örneğin “Kilo Vermenin Sırları” isimli H1 başlıklı bir yazının H2 alt başlığına “Diyet Yapmak” gibi bir alt başlık girebilirsiniz.
Sonuç Paragrafı
Yazımızın sonuna geldiğimizde yarım bırakmamalıyız. Mutlaka bir sonuç paragrafıyla yazımızı tamamlamaya özen göstermeliyiz. Sonuç paragrafı konunun genel özetini kısa bir şekilde içerebilmektedir. Burayı da çok uzatmadan net bir şekilde açıklayabilirsiniz. Burada da anahtar kelimelere yer vermeye özen göstermelisiniz.
Site İçi Linkleme
SEO uyumlu içerik için önemli konulardan biri site içi linklemedir. Blog sayfanıza yazı yazarken bir diğer blog yazınıza yönlendirme yapabilirsiniz. Böylece kullanıcının site içinde dolandığı süreyi artırabilir ve diğer blog yazılarınıza trafik çekebilirsiniz.
Bu yazımızda “SEO Nedir?”, “SEO Uyumlu Yazı Nasıl Yazılır” gibi soruların cevabına yer verdik. SEO uyumlu içerik yazmanın çok net ve keskin kuralları yoktur. Ancak yukarıda kuralları hiç bilmeyen biri için rehber olması açısından gerekli tavsiyeler yer alıyor. Yeni yazmaya başlayan biri için, bahsettiğimiz öneriler nasıl içerik yazacağınız konusunda yardımcı olacaktır.