“Yapay Zekâ, Pazarlamada Kullandığımız Makinelerin Kullanımını Kökten Değiştirecek”
~ Tim Berners Lee
Yapay zekânın yükselişiyle beraber pek çok sektörün geleceği şekillenmektedir. Bu sektörlerden biri ise pazarlama sektörü. Ve en çok tartışılan konu ise “arama motoru optimizasyonu”, yani SEO. Yapay zekânın doğal dil yetenekleri, blog yazıları, makaleler, sosyal medya içerikleri gibi çeşitli metinlerin yazımlarını büyük ölçüde kolaylaştırdı. Bu durum da insanların aklında “Yapay zekâ SEO’yu değiştiriyor mu?”, “Yapay zekâ SEO’nun geleceğini nasıl etkileyecek”, “Yapay zekâ SEO uzmanlarının yerini alacak mı?” gibi soruları getirdi. Bu yazımızda sizin için bu soruları cevaplayacağız. Eğer detayları merak ediyorsanız mutlaka okumaya devam etmelisiniz.
Yapay Zekâ SEO İlişkisi: Yapay Zekâ SEO’yu Nasıl Etkiliyor?
Günümüzde ChatGPT, Bing gibi üretken yapay zekâ modellerinin yükselmesiyle beraber pek çok sektör işlerini daha hızlı ve pratik bir şekilde yapmaya başladı. Pazarlama bu konuda en çok etkilenen sektörlerden biri oldu. Mckinsey’e göre, önümüzdeki on yıl içinde pazarlamada 460 milyar dolarlık artan verimlilik sağlanması öngörülmektedir.
SEO, yapay zekâdan en hızlı etkilenen alanlardan biridir. Yapay zekâ sayesinde SEO uzmanlarının işleri şimdiden daha da kolaylaşmış durumda. Mesela içerik üretiminde yapay zekâdan çok fazla yararlanılmaktadır.
Yapay zekâ ile içerik yazıları, anahtar kelime analizi ya da büyük veri kümelerinin hızlı bir şekilde analizi yapılabilmektedir. Bunun dışında kullanıcı davranışlarını analiz ederek kullanıcılara uygun stratejiler geliştirebilir ve raporlama süreçlerinde kullanılarak daha detaylı veri analizleri ve öngörüler sağlayabilirsiniz.
Yapay zekâ günümüzde bile SEO çalışmalarını bu kadar hızlı etkileyebiliyorken SEO’nun geleceği konusunda nasıl bir etki yaratacağı herkes tarafından merak edilen bir konu oluyor. Bu da akıllara “Yapay zekâ SEO’yu değiştiriyor mu?” sorusunu getiriyor. O zaman gelin hep beraber “Yapay zekâ SEO’nun geleceğini nasıl etkileyecek?” inceleyelim.
SEO’nun Geleceği: Yapay Zekâ SEO’nun Geleceğini Nasıl Etkileyecek?
Bu konu, ChatGPT gibi yardımcı yapay zekâ araçlarının gelişmesiyle birlikte günümüzde büyük bir tartışma haline döndü. “Yapay zekâ SEO’yu öldürüyor mu?” Sorusu için bazı taraflar “hayır yapay zekâ SEO’yu öldürmeyecek.” derken bazıları ise SEO uzmanlarının işsiz kalacağını ve yapay zekânın SEO çalışmaları için yeterli olduğunu söylemektedir.
Aslında bu tartışma ilk defa yapılmıyor. 2014 yıllarına doğru göz atalım. Siri gibi sesli arama kullanan yapay zekâ asistanları gündeme geldiğinde bu tartışmalar yine yapılmıştı. İnsanlar, bu dönemde de yapay zekâ destekli sesli arama motorlarının SEO’yu alt edeceğini düşünüyordu. Ancak durum böyle değil. Bu ses asistanlarının insanlara sunduğu sonuçlar, önceden yapılmış SEO çalışmalarına bağlıydı.
Günümüzdeki yapay zekâ araçları, internet üzerindeki içerikleri analiz ederek SEO odaklı metinler oluşturabilmektedir. Bu durum, SEO’nun yapay zekâ üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Tabi yapay zekânın ise farklı bir avantajı, eğitildikleri veri setlerindeki önyargıları ve hataları da öğrenebilmesidir. Kullanıcılar yapay zekâdan yararlanırken metinlerin kalitesini ve doğruluğunu gözden geçirmeye dikkat etmelidir.
Yapay Zekâ SEO’yu Öldürüyor mu?
Yapay zekânın hızlı içerik üretme özelliği, dünya üzerinde bazı içerik yazarlarının kovulmasına sebep olmuştur. Ancak bu hatalı bir yaklaşımdır. Çünkü yapay zekâ içerikleri aslında yeterli değil. Google, içerik üretiminde yapay zekânın yazdığı metinleri değil, insan uzmanlığı ve deneyimlerin içerdiği doğal metinleri görmek istiyor. Hatta bu sebeple Google botlar, içerikleri özel olarak yapay zekâ kopyası olup olmadığını kontrol etmek için tarıyor ve kopya içerikleri tespit ediyor. Google’ın, içeriklerin insanlar tarafından yazılmasını istemesinin sebebi bu tür içerikleri daha gerçekçi bulmasından kaynaklanmasıdır. İnsanların kişisel deneyimleri, paylaşımları içerikleri zenginleştirmektedir. Gerçek dünyaya dair doğru bilgiler, yapay zekâdan değil insanlardan gelmektedir. Yapay zekânın ise insan beynini taklit edebilme yeteneği sınırlıdır. İnsan duygularını anlama konusunda yeteneği yoktur. Bu nedenle, insan deneyimlerine dayanan içerikler, arama sonuçları ve kullanıcı deneyimleri açısından daha değerlidir.
Bunun dışında yapay zekâ her zaman sandığınız kadar kaliteli içerik sunmuyor. Yapay zekânın yanlış metinler yaratma ihtimali gibi olumsuz yanları da vardır. Gelecekte yapay zekâ tarafından oluşturulmuş yanlış içeriklerden meydana gelmiş bilgilerin internette yer kapladığını hayal edin. Gerçek bilgilerin yerini alan bu içeriklerin faydadan daha çok, büyük zarar getirebileceğini anlayabilirsiniz.
SEO uzmanlarının yerini alacak mı?
“Yapay zekâ SEO uzmanlarının yerini alacak mı?” sorusuna gelecek olursak bunun cevabı hayırdır. Çünkü gelecekte yapay zekâ aslında , SEO uzmanlarını daha etkili ve önemli hale getirecektir. İleride yapay zekânın kullanım alanı esasen sıkıcı görevlere odaklı olacak. Mesela yapay zekâ, veri analizi yapabilecek yeteneğe sahip olacak ancak strateji oluşturma ve yaratıcılık olarak insanı taklit etme konusunda yetersiz kalacaktır.
Hedef kitleyi anlamak, rekabeti değerlendirmek ve analiz yapmak gibi konularda insan deneyimi, yapay zekâya göre çok daha üstün kalmaktadır. Bu durumda aslında yapay zekâ, insanların sıkıcı görevlerini devralırken SEO uzmanları stratejik konulara odaklanmak için çok daha fazla zamana sahip olacaktır.
Ayrıca, içerik yazarken; yapay zekâyı, insanın yerine içerik yazabilecek bir SEO uzmanı olarak görmek yerine, SEO uzmanına çok daha fazla içerik üretme fırsatı verecek olan bir yardımcı olarak görürsek, çok daha gerçekçi bir perspektiften bakmış oluruz.
Bu sebeple “Yapay zekâ SEO uzmanlarının yerini alacak mı?” sorusuna verebileceğimiz cevap “hayır” olacaktır. Yapay zekânın işiniz için bir tehdit değil, işlerinizi daha verimli yapacak yardımcı olabileceğini söyleyebiliriz.
Yani “Yapay zekâ SEO’yu değiştiriyor mu?” ya da “Yapay zekâ SEO uzmanlarının yerini alacak mı?” sorularının cevaplarını sebepleriyle kısaca yanıtlayacak olursak.
Evet, yapay zekâ SEO’yu değiştiriyor ancak SEO uzmanlarının yerini alamayacak diyebiliriz. Bunun sebepleri:
- Google içerik üretiminde daha çok insan tarafından yazılan, doğal ve kişisel içerikleri tercih ediyor.
- Yapay zekâ, strateji geliştirme ve ayrıca yaratıcılık konusunda insanlar kadar iyi değil. İnsan beynini yeterince taklit edemez
- SEO uzmanları, yapay zekâya göre içeriklerin duygusal etkileşimini anlamak ve yönetmek konusunda daha etkilidir.
- Yapay zekânın yanlışlar yapma ihtimali ve ayrıca sürekli tekrarlayan kelimeler kullanma gibi eğilimleri bulunmaktadır.
Bu noktalar, Yapay Zekânın SEO uzmanlarının yerini tamamen almasının zor olabileceğini gösteriyor. SEO uzmanlarının; sunduğu insani yeteneklere yapay zekâ sahip olmadığından uzmanların rolü gelecekte önemini koruyacaktır.
Eğer bu yazımızı beğendiyseniz diğer yazılarımızı okumak için blog sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.